fbpx

למה לי להיות יבואנ/ית?

יבוא ויצוא זה תחום מאוד עתיק, 

מאז ומתמיד מדינות היו צריכות לכפר על חוסר היכולת שלהם לייצר סחורה מסויימת (אם זה מחוסר תנאים, חוסר יכולת, חוסר כדאיות וכו..) ולהשיג את הסחורות האלו, ממדינות שיכולת הייצור שלהן לסחורות אלו משמעותית יותר טובה וברוב המוחלט של המקרים גם יותר משתלמת.

עוד ב3000 לפני הספירה, מסופר על זה שהמצרים הקדמונים בנו אוניות משוטים גדולות כדי לשוט למדינות שיכולות לספק להן סחורה שפחות הייתה נגישה במצריים עצמה כמו, בשמים (בעיקר מור, לבונה, קציעה, וקינמון), זהב, עצים מיוחדים, עורות, חיות אקזוטיות ותבלינים.

*הנתון נלקח מויקיפדיה, ניתן לצפות כאן. 

© Keith Wheatley/stock.adobe.com

במשפט אחד למה בכלל מייבאים / מייצאים סחורות?

כדי להשתמש בכל המשאבים הקיימים לנו בעולם בדרך הכי יעילה, נכונה ורווחית.

 

זאת אומרת שאם לצורך העניין בברזיל מגדלים מנגו והתנאים מאפשרים לעשות את זה בצורה מאוד יעילה, מה שהופך את התהליך לזול יותר ומאפשר לקבל תוצר מעולה במחיר מצויין.

לעומת זאת באירופה ברוב המוחלט של המדינות גידול מנגו ממש לא כדאי, 

התנאים לא מתאימים, כל התהליך הופך למסורבל יותר וכמובן בעקבות כך – יקר יותר.

לכן ברזיל אחת היצואניות הגדולות בעולם של מנגו, 

ואירופה צורכת את המנגו הברזילאי יותר מכל מנגו אחר.

 

בישראל עיקר יכולות הייצור נמצאות בטכנולוגיה גבוהה וחקלאות, 

מעבר לזה יש יצרנים קטנים של מוצרים נוספים, אך היצרנות בארץ

 כמעט ולא קיימת בתחומים אחרים (ברור שיש יצרנות בכל מיני תחומים שונים, 

אבל לרוב היא קטנה ויחסית יקרה ולא כדאית) 

ומכאן נובע שאנחנו נשענים כמעט בכל תחום על יבוא וייצור בחו"ל, זה לא איזה נתון הזוי – כמעט כל המדינות בעולם נשענות על יבוא.

 

בשנת 2021 יבוא סחורות (ללא יהלומים) לישראל הסתכם ב- 86 מיליארד דולר (עלייה של %4.29 לעומת שנת 2020). 

*הנתון נלקח מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ניתן לצפות כאן.

 

אז מה זה אומר בעצם להיות יבואן?

בפשט, לרכוש סחורה מיצרן/ספק במדינה A (המדינה ממנה מייצאים את הסחורה שאתה צריך) ולדאוג להובלה ושחרור הסחורה במדינה B (המדינה שבה אתה מוכר את המוצרים שלך)

כל עסק המבוסס על קניה ומכירה של סחורה או שימוש רב בסחורה 

ספציפית באופן קבוע ולא מבצע יבוא, הוא סוג של יורה לעצמו ברגליים.

אומנם יכול להיות לך אחלה דיל עם ספק בארץ, נוחות,

 ואתם מכירים הרבה זמן והכל טוב ויפה, 

אבל הספק בארץ במקרה הטוב הוא היבואן ובמקרה הרע הוא סיטונאי שקונה מיבואן, 

זאת אומרת שלא משנה איך נסובב את הסיטואציה, אנחנו משלמים הרבה יותר אם אנחנו לא מייבאים את הסחורה שלנו.

למה כדאי לנו להיות יבואנים של הסחורה שלנו?

  1. אנחנו כמעט ולא מוגבלים מבחינת יכולות הייצור, לרוב תהיה לנו שליטה מלאה בצורת המוצר, משקל המוצר, החומרים מהם המוצר עשוי.
  2. אין הגבלה על כמויות, ככל שנגדיל את הכמות, נקבל יותר פריווילגיות מול היצרן/ספק, מחירים יותר טובים וההתייחסות אליך תהיה גדולה יותר. 
  3. מיתוג – כשעובדים מול מפעל, היכולת למתג את הסחורה שלך היא פשוטה מאוד, זה מאפשר לך לייצר מוצרים ייחודיים לך, ממותגים עם המותג שלך ובכך ליצור בידול מהמתחרים ולהגדיל את המודעות למותג שלך.
  4. אם אתם קונים את הסחורה בארץ כרגע, סיכוי גבוה שתוכלו לחסוך לפחות 20% מהעלות שלכם היום, בלא מעט מקרים מגיעים גם לחיסכון גבוה יותר.
  5. יכולת ניהול המלאי שלך תלויה רק בעצמך – אפשר לתכנן מול יצרנים את אספקת הסחורה גם שנה/שנים קדימה.

 

למי נכון להיות יבואן?

  • בעלי חנויות / חנויות אינטרנטיות שקונים ומוכרים סחורה בתדירות גבוהה. 
  • עסקים/חברות/ארגונים שלצורכי תפעול משתמשים במוצרים בתדירות גבוהה.
  • יזמים, משפיענים ובעלי קהילה שיש להם קהל גדול של עוקבים ורוצים לספק מעבר לתוכן גם מוצרים הקשורים לתחום ההשפעה שלהם.

(לדוגמא, משפיען בנישה של טיולים – יכול לייצר ליין מוצרי טיולים ולמכור לעוקבים 

שלו עם המיתוג שלו וכך גם לפתוח אפיק הכנסה נוסף וגם להעלות את מודעות המותג)


רוצה לקבל חוות דעת מקצועית אם נכון לך לייבא בסיטואציה שלך?

קבע/י איתי 10 דקות שיחה כאן ואשמח לתת את הדעה המקצועית שלי ואם זה נכון לך, גם להתאים לך את הדרך הכי נכונה לבצע את זה.